Naar hoofdinhoud Naar footer

Twinkel#17

Mijn Eigen Plan van Triade Vitree helpt bij eigen regie van cliënten

“IEDEREEN KIJKT OP HET PLANBORD, IEDEREEN HEEFT ER PLEZIER AAN.”

Gepubliceerd op: 08-10-2021

Informatie opzoeken, keuzes maken, je aan- en afmelden voor activiteiten – de bewoners van de Polenstraat van Triade Vitree regelen het allemaal zelf met het digitale planbord Mijn Eigen Plan. Ze zijn er heel blij mee. “Leuk dat we zelf hebben kunnen meedenken over wat er op het planbord moest komen”, vertellen Christa en Daniël. Projectleider Erwin Pfeiffer zag nog een prachtige bijvangst van het algemene planbord: “Mijn Eigen Plan brengt de interactie in de groep op gang.”

Inspraak van cliënten maakt planbord tot trefpunt van de locatie

YouTube video thumbnail

Bekijk de volledige vlog

Erwin liep al een tijd rond met het idee voor een digitaal planbord. “Dan liep ik langs de prikborden op de locaties en zag ik informatie over activiteiten die al lang geweest waren en verouderde foto’s van medewerkers en dan dacht ik: wat een rommeltje. De cliënten keken nauwelijks op het bord. Ze kregen hun informatie van de begeleiders. Met hen namen ze het weekmenu door, meldden ze zich aan voor maaltijden en voor activiteiten. Dat bevorderde de zelfstandigheid niet.”

De keuze voor een digitaal planbord lag voor de hand. “Wij kozen voor Mijn Eigen Plan, een systeem dat je zelf kunt inrichten en makkelijk kunt aanpassen aan je eigen wensen. Want dat is wat we willen. Maar wat willen de cliënten? Die vraag vonden we het belangrijkst. Om te zorgen dat het planbord goed zou aansluiten bij hun behoeften, hebben we bij de pilot op de Polenstraat een projectgroep opgezet met twee begeleiders, twee cliënten, iemand van Kwaliteit en Beleid en ikzelf.”

‘Wat willen de cliënten? Die vraag vonden we het belangrijkst.’

Alle bewoners leverden input

Christa sloot als bewoonster van de Polenstraat aan bij de projectgroep. “Ik was al bekend met Mijn Eigen Plan. Ik had een agenda nodig voor mijn werk en heb toen een abonnement op de app genomen. Toen werd ik gevraagd om mee te denken voor het planbord. Dat deed ik graag. Ik heb gezegd dat ik het belangrijk vind dat de informatie op het bord duidelijk is, dat het plaatje klopt met de tekst en dat mensen die niet goed kunnen lezen de tekst moet kunnen horen. Ze kunnen dan een plaatje aanklikken en dan wordt het uitgesproken. Wat er verder precies op het bord moest komen, daar hebben de andere bewoners ook over meegedacht.”

“We hebben allemaal kunnen zeggen wat we belangrijk vinden”, vertelt bewoner Daniël. “Ik vind het vooral belangrijk om te weten wat we eten, wat de activiteiten zijn en welke begeleiders er zijn. Op het prikbord werden de foto’s opgehangen van de begeleiders die die dag werkten. Maar als er dan een begeleider ziek was, werd die foto niet weggehaald. Op het digitale planbord is het makkelijker aan te passen.”

‘We hebben allemaal kunnen zeggen wat we belangrijk vinden.’

Begeleiders doen een stapje terug

Het digitale planbord helpt bij de eigen regie van cliënten. “Als ik aan een activiteit wilde meedoen, moest ik altijd een begeleider zoeken en dan vulden we samen een papiertje in”, vertelt Daniël. “Nu kan ik zelf op het bord kijken en dingen regelen. Ik kan mezelf aanmelden voor het eten en voor activiteiten. Door het planbord ben ik zelfstandiger geworden.” “Bewoners vinden het ook prettig dat ze zelf het weekmenu kunnen bekijken”, aldus Erwin. “Ze kunnen kijken wat ze lekker vinden en wanneer ze mee willen eten. Dat is fijner dan wanneer een begeleider staat te wachten en meekijkt. Nu kunnen ze rustig kiezen.”

De eigen regie beviel de bewoners meteen. Voor de begeleiders was het soms nog wennen. “Begeleiders willen goed zorgen”, aldus Erwin. “Maar cliënten kunnen meer dan wij soms denken. En dat lieten ze meteen zien. Bewoners hielpen elkaar en leerden binnen no time hun eigen dingen te regelen. Medewerkers hebben echt een stapje terug moeten doen. Tegelijk zien ze ook het voordeel: doordat het bord er hangt, komen cliënten minder met vragen bij hen en hoeven ze minder te regelen. Zo hebben ze meer tijd voor echte contactmomenten.”

‘Bewoners hielpen elkaar en leerden binnen no time hun eigen dingen te regelen.’

Napraten bij het bord

Wat de medewerkers van Triade Vitree van tevoren niet bedachten, is dat het planbord ook de samenhang in de groep zou bevorderen. “Het planbord is een soort trefpunt geworden voor de bewoners. Als we een uitje hebben gehad, zetten we de volgende dag foto’s op het bord en dan staan cliënten bij het bord na te praten. Niet lang na de invoering van het bord overleed een cliënt van de locatie. Toen hebben we een in-memoriampagina gemaakt met foto’s van de cliënt en van de uitvaart. Bewoners zochten elkaar op bij het scherm.”

Daniël en zijn medebewoners wilden ook graag een voetbalpoule op het bord en die is er gekomen. “Je ziet dat cliënten met dit soort extra’s echt als groep met het scherm omgaan. Er is meer interactie in de groep. We zagen dat meteen in het begin al bij het plaatsen van het weekmenu. We hoorden cliënten zeggen: ‘Ga jij donderdag eten? Dan meld ik me ook aan.’ Cliënten zijn enthousiast.”

“Voor het slapengaan kijken we vaak samen”, aldus Daniël. “Het is fijn dat we dan al het overzicht hebben voor de volgende dag. Iedereen kijkt erop, iedereen heeft er plezier aan. Ik ben er heel blij mee.”

‘Ga jij donderdag eten? Dan meld ik me ook aan.’

Boekje met geleerde lessen

Dat is ook de reden dat Triade Vitree vasthoudt aan het algemene planbord voor de woning. “Er zijn cliënten zoals Christa die op hun mobiel ook Mijn Eigen Plan hebben. Toch houden we vast aan het grote scherm. We zien dat dat goed werkt. En ik zou het mooi vinden als cliënten het planbord of gedeelten ervan zelf gaan beheren. Dan kan een begeleider tegen een cliënt zeggen: ‘Die en die is ziek, kun jij dat aanpassen op het planbord?’ Of dat een cliënt iedere dag een foto post van wat er die dag gedaan is.”

Na een paar maanden is op de Polenstraat Mijn Eigen Plan geëvalueerd. Alle bewoners waren positief. Triade Vitree wil nu de digitale planborden op meer locaties aanbieden, samen met de geleerde lessen die zijn verzameld in een speciaal boekje. “Hierin kun je lezen hoe je je cliënten bij de inrichting van het planbord kunnen betrekken. Bij iedere locatie kunnen de behoeften anders zijn. Het mooie is dat het planbord voor iedereen op maat gemaakt kan worden.” En Christa is altijd bereid om mee te denken met andere locaties. “Ze mogen me alles vragen”, zegt ze. “We moeten tenslotte allemaal mee met de toekomst.”

‘Het planbord is een soort trefpunt geworden voor de bewoners.’

Deel deze pagina via:

Meer over dit onderwerp onderaan de pagina

    Meer over dit onderwerp onderaan de pagina